Organisaation brändi edustaa sitä, miten haluamme tulla nähdyiksi – ja ennen kaikkea koetuiksi. Vahva brändi on tunnistettava ja näkyvä, mutta ensisijaisesti se rakentuu arvojen varaan, eikä suinkaan synny sattumalta. Tämä toteutuu vahvasti myös Suomen uusiutuvien brändin kohdalla. Uudistuvan yhdistyksen arvopohjaa ja sen päälle rakentuvaa brändiä työstettiin keväällä 2024 usean kuukauden ajan ja lopputuloksena Suomeen syntyi uusi energia-alan muutoksen ajuri ja mahdollistaja – Suomen uusiutuvat ry. Tervetuloa kurkistamaan brändin taakse.
Kuten niin monessa muussakin asiassa, myös brändityössä paras lopputulos saadaan aikaan yhteistyöllä ja yhteen hmm, suuntaan, puhaltamisella. Suomen uusiutuvien brändiä lähdettiin rakentamaan työryhmällä, johon kuului henkilöitä Suomen Tuulivoimayhdistyksen hallituksesta, toimistolta, jäsenistöstä sekä Auringosta energiaa -koalitiosta. Työtä luotsasi monen suuren suomalaisbrändin takana oleva luova business design toimisto Kuudes. Jotta jäsenten äänet pääsivät mahdollisimman laajasti esille, työryhmässä oli mukana sekä potentiaalisten aurinkojäsenyritysten edustajia, että puhtaasti tuulivoimapuolella toimivia jäsenyrityksiä. Aina sopivissa väleissä prosessia näkemyksiä ja suuntaa haettiin toimiston väeltä, hallituksesta sekä aurinkokoalitiolta.
Uuden yhdistyksen brändin synnyttämisessä prosessi oli siis oleellinen osa lopputulosta ja brändityöryhmä käytti monia tunteja useiden viikkojen aikana ideoiden, keskustellen ja harkiten eri näkökulmia ja lähestymistapoja. Kaiken pohjalle käytiin pitkä keskustelu yhdistyksen arvoista, sekä siitä missä olemme nyt ja missä haluaisimme uuden yhdistyksen tulevina vuosina olevan. Toimintaamme kantavia teemoja ovat jatkossakin todennettuun tietoon tukeutuminen sekä toiminnan läpinäkyvyys: uskomme, että tieto ja avoimuus ovat tie uskottavuuteen ja luottamuksen rakentamiseen. Uusiutuva energia on suomalaisten yhteinen asia ja siitä syystä haluamme olla myös helposti lähestyttäviä ja kansantajuisia.
Nimi on yhdistyksemme käyntikortti ja halusimme nimestä arkiseen käyttöön helposti taipuvan mutta myös itsevarman ja toiminnan ytimeen osuvan. Nimen synnyttäminen ei ollut aivan helppoa, sillä nimivaihtoehdoiksi löytyi karsinnankin jälkeen monta tasavahvaa vaihtoehtoa. Nimivaihtoehtoja pyöriteltäessä huomasimme, että monen sanan takana onkin pinkka merkityksiä, jotka herättivät pohdintoja. Esimerkkinä sana uusi – vaikka se kertoisi viestiä energia-alan uusista tuulista, kuinka kauan haluaisimme profiloitua uutena ratkaisuna, tai sellainen olisimmekaan? Vaikka rakkaalla lapsella voi olla monta nimeä, meidän kohdallamme se ei valitettavasti ollut vaihtoehto ja päätös oli lopulta tehtävä. Suomen uusiutuvat -nimi kertoo valtakunnallisesti toimivasta uusiutuvien energiamuotojen yhteenliittymästä, joka ei rajaa pois myöskään muita, mahdollisesti tulevaisuudessa toiminnan piiriin liittyviä uusiutuvan energian teknologioita. Englanniksi uusi nimemme on Renewables Finland ja ruotsiksi Finlands Förnybara.
Tärkeä visuaalisuus
Vaikka brändin merkityksellisimmät seikat löytyvät visuaalisen ilmeen takaa, on tärkeää, että välitämme ulkoisesti niitä asioita, joiden takana haluamme seistä. Suomen uusiutuvien brändin kuvituksessa näkyvät paitsi korvaamaton teknologia, myös ihmiset. Suomessa toimii suuri määrä asiantuntijoita, jotka mahdollistavat puhtaan energiantuotannon meille muille suomalaisille – energiaa tuotetaan lähtökohtaisesti ihmisille mutta se tulee tuottaa myös ihmislähtöisesti. Uusiutuvan energian muotoja kuvataan kuva-aineistossa myös esimerkiksi tuulenvireenä tai auringon paisteena, mikä tuo uusiutuvan energian teemat lähemmäksi ihmisten jokapäiväistä elämää – näistä luonnonvoimista tulevaisuuden energiamme tulee koko ajan suuremmissa määrin syntymään.
Uuden logon ja fonttien muotokielestä löytyy jämäkkyyttä ja suuruutta, mutta myös pyöreitä ja pehmeitä muotoja. Logosymbolissa kasvava pyörähdysliike kuvaa yhdistyksen muutosta, jota yhdistys ja brändi edustavat. Symboli on monitulkintainen, ja siitä voidaan tunnistaa tuulivoimalan lavat liikkeessä, kasvavat auringon säteet tai kasvin terälehdet. Värimaailmaan haluttiin tuoda paitsi perinteisempää ja suomalaista sinistä, myös moderneja värisävyjä tuomaan ilmeeseen raikkautta ja nuorekkuutta, raikas ja suhteellisen nuori ala kun olemme. Käsissäsi oleva lehti on erinomainen esimerkki siitä, miten uuden brändin visuaalinen maailma lähtee käytännössä elämään.
Suomen uusiutuvat – muutoksen mahdollistaja
Suomen uusiutuvien ydin kiteytyy sanoihin ”muutoksen konkretisoija”. Edustamme uusiutuvan energian aloja, joiden nopea kehitys ja kasvu on näkyvin muutos, jota energiasektorilla on vuosikymmeniin nähty. Uuden yhdistyksen rooli kotimaisessa vihreässä siirtymässä on merkittävä, sillä puhdas energiantuotanto mahdollistaa myös muita puhtaan teknologian ratkaisuja, joilla on merkittävä vaikutus Suomen talouskasvuun, energiaomavaraisuuteen ja -turvallisuuteen sekä ilmastonmuutoksen torjuntaan. Näemme asian niin, että uusi yhdistys toimii tuuli- ja aurinkovoiman lisäksi koko Suomen edunvalvojana – uusiutuvan energian rakentamisen mahdollistamalla mahdollistamme samalla puhtaamman ja kestävämmän huomisen koko kansakunnalle.
Tervetuloa Suomen uusiutuvien matkaan!